veiligheid

Veiligheid aan boord

Passagiers vragen een andere manier van varen dan waar het schip of zelfs de zeilende passagiersvaart ooit mee begon. Ook de veiligheidseisen zijn zwaarder en zeker de tegenwoordige tijd verlangt dat er veel aandacht voor veiligheid is.

Zelf weet ik als geen ander hoeveel risico het met zich mee brengt om op groot water te vertoeven. Nadat ik bijna was verdronken op een vakantie ben ik gaan zwemmen en ging er zelfs les in geven. Ook werken bij de reddingsbrigade was een manier om die ervaring positief te benaderen. De machteloosheid voor zoveel kracht een beetje overwinnen.

Zowel de bemanning als het schip moeten aan allerlei veiligheidsvoorschriften voldoen. Enerzijds misschien een tikkeltje overdreven, Het blijft een schijnveiligheid, maar soms trek ik die veiligheid waar mogelijk is ook een beetje verder door. Zo staat er inmiddels een staal gegalvaniseerde mast op nadat de houten mast werd afgekeurd. Ik ben nu heel blij dat ik voor een gegalvaniseerde mast heb gekozen. Zwakke plekken worden snel gezien omdat ze niet geschilderd is. Het materiaal is degelijk en zwaar uitgevoerd maar heeft een minimum aan onderhoud nodig.

Ik vind het belangrijk om mijn matroos alles van het schipperen ook bij te brengen. Zo laat ik de matroos waar mogelijk is ook manoeuvreren en bedenken wat het beste de zeilvoering moet zijn. Ook met mij kan er wat gebeuren. Wat fijn als het andere bemanningslid aan boord dan ook weet hoe het schip weer veilig aan de wal in de haven te krijgen.